BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 2 Februari 2010

SAMBIL BERMAIN KITA BELAJAR




KUALA LUMPUR, 8 Sept (Bernama) -- Untuk boleh membaca, kita lazimnya dikenalkan dengan huruf 'a' hingga 'z' mengikut turutan di dalam mana-mana buku, atau oleh guru dan ibu bapa yang cuba mengajar anak-anak.

Namun jika mudah bagi sebilangan besar kanak-kanak untuk mengenal abjad melalui cara ini, ramai pula yang tercicir dan akibatnya langsung tidak boleh membaca.

Kenapa tidak cuba dengan huruf 'c' dulu, atau 'o' dan lain-lain? Untuk membentuk abjad juga tidak semestinya menggunakan pensil semata-mata.

Johan guru inovatif 2005 Mek Ramah Hassan yang mencipta kaedah menggunakan kad lipatan dan doh untuk membantu muridnya, telah membuktikan dalam masa dua bulan anak-anak muridnya berjaya mengecam dan membentuk huruf kecil 'a' hingga 'z' dengan tepat tanpa mengikut kaedah lazim ini.

Kad lipatan itu membahagikan 26 abjad kepada 15 kad. Umpamanya kad huruf 'c' kalau dilipat dari belakang ke depan secara serentak, akan membentuk huruf baru 'e'. Doh pula digunakan mengikut warna untuk digentel membentuk setiap huruf yang diperkenalkan.

Kalau doh sudah habis, ada resepi untuk membuat yang baru.

Mek Ramah ialah guru berpengalaman selama 14 tahun mengajar di sekolah rendah dan pernah menjadi jurulatih utama prasekolah negeri Kelantan.

Untuk mengembangkan kaedah pengajaran ciptaan Mek Ramah itu, kini kit kad lipatan dan doh untuk mengenal huruf secara mudah ini dikeluarkan sebagai produk i-play terbitan Intellect Enhance Sdn Bhd, anak syarikat Educate To Learn (e2L) Sdn Bhd.

"Kami dapati kit ini sesuai dipromosi dan bertepatan dengan konsep i-play, membangunkan sumber dan produk pembelajaran khas untuk sektor pengasuhan dan pendidikan awal kanak-kanak," kata Farah Mahami Mustapha Kamal kepada Bernama.

Farah Mahami ialah Pengarah Eksekutif e2L Sdn Bhd.

Oleh Rohana Mustaffa

0 comments: