BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Ahad, 28 Februari 2010

Cadangan kepada Sistem Pendidikan Malaysia

CADANGAN


Negara kita Malaysia , terutamanya Kementerian Pendidikan Malaysia akan dan sedang mengintegrasikan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran dalam abad ke -21 ini terutamanya merealisasikan wawasan 2020 . Dalam menjayakan ini , beberapa cadangan di bawah mungkin boleh dipertimbangkan dan dilaksanakan.
i. Semua murid-murid mesti mempunyai kemudahan komputer di sekolah atau di rumah .
ii. Guru seharusnya menggunakan komputer dan kalkulator dalam tugasan murid dan penilaian guru serta menguasai perkembangan teknologi terkini dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran matematik.
iii. Jabatan pendidikan negeri, daerah dan sekolah perlu mengadakan kursus perkembangan penggunaan teknologi untuk guru-guru yang sedang berkhidmat .
iv. Universiti dan maktab-maktab perguruan harus mendedahkan penggunaan teknologi ini kepada bakal-bakal guru .
v. Pusat perkembangan kurikulum harus mengetahui kesan penggunaan teknologi ke atas kurikulum yang perlu digubal dan diajar kepada murid-murid.
vi. Penulis dan penerbit buku harus memasukkan unsur teknologi ini dalam buku terbitan mereka . Penganjur pertandingan yang melibatkan para pelajar harus mengalakkan penggunaan teknologi dalam projek atau persembahan peserta-peserta .
vii. Para pendidik matematik patut memaklumkan kepada murid-murid , ibu-bapa , pentadbir dan jemaah sekolah serta yang lain tentang hasil kajian tentang kebaikan-kebaikan menggunakan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

0 comments: